نقش نماز درتربیت دانش آموزان

تأثیر نماز در زندگی جوانان

1395/11/24 15:44
18 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

 

 

 

 

«نماز پیوند انسان را با ذات فناءناپذیر برقرار مینماید و به او جاودانگی را نوید میدهد. نماز دستی است از سوی انسان بهسوی آنکه متناسب با نیاز و خواست اوست. لذا انسان، به هنگام نماز طمأنینه و آرامش خود را باز مییابد و به زندگی و حیات خود امیدوار میگردد مشروط بر آنکه در این سیر روحی، رابط و واسط اصلی (یعنی روح) غائب نباشد.

اقامه نماز با شرطی که ذکر شد، مقام و منزلت خالق و میعاد و معاهده مخلوق را با او یادآور میشود. لذا هرگاه که نفس و شیطان او را به مخالفت با خدا دعوت کنند در پاسخ گوید: «معاذَاللهِ اِنَّهُ رَبّی اَحسَنَ مَثوایَ اِنَّهُ لا یُفلِحُ الضّالِمون» (سوره یوسف، آیه 23) (روانطلب، 1375: 27)

اسلام لزوم تأمین هیچ یک از نیازهای انسان را از نظر دور نداشته است. برای اطفاء غریزه و نیاز جنسی، ازدواج سالم را در شکلهای دائم و موقت پیشنهاد نموده و آن را عامل طمأنینه و آرامش دانسته است و حل مشکل جنسی را از نشانههای حکمت الهی میداند» (روانطلب، 1375: 28).

«بنابراین مکتب ما در مورد نقش عوامل گوناگون در کاهش و کنترل ناآرامیها و اضطرابات هیچگونه انکاری ندارد و به کسی که در اوج فشار جنسی است نمیگوید نماز بخوان! نیاز جنسی تو برطرف میشود یا به گرسنه نمیگوید نماز بخوان! سیر میشوی یا از مریض نمیخواهد بیماری خود را با نماز مداوا کند. هرکدام، راه خاص خود را میطلبد. آن چه یوسف صدیق را در مواجه با صحنۀ شهوتانگیز، همانند کوه استوار و مطمئن میدارد یاد خداست. هیچ نمونهای تا کنون ارائه نشده است که بیبند و باریهای جنسی و یا وفور ثروت توانسته باشد طمأنینهای در ملتی ایجاد کند، بلکه در درون کاخهای آهنین اضطراباتی مشاهده میشود که در کوخها، دیده نمیشود» (روانطلب، 1375: 31-30).

«قرآن کریم میفرماید:”وَاَقِم الصّلاۀ طَرَفیَ النّهارَ وَ زُلفاً مِنَ اللَّیل اِنَ الحَسناتَ یُذهِبنَ السَیّئاتَ ذلک ذِکری لِذّاکرین» (سوره هود، آیه 114) یعنی:”دو طرف روز خود را با نماز تزئین نما و شبانگاه نیز به اقامه آن برخیز چرا که [این] کارِ نیکو، گناهان را از بین میبرد.»

در سخنی پیامبر اکرم(ص) نمازهای پنجگانه یومیه را به نهری تشبیه میفرمایند که بر در خانۀ فردی باشد و روزانه پنجبار در آن خود را شستشو دهد، چگونه هیچ اثری از چرک و کثیفی در بدن او باقی نمیماند. همینگونه روح انسان بهوسیله نماز از ناپاکی گناه روزانه پنج نوبت شستشو داده میشود» (روانطلب، 1375: 36).

«قرآن کریم در کنار اقامه نماز میفرماید:”انا لا نضیع اجرالمصلحین» ما پاداش اصلاحطلبان را ضایع نمیکنیم. معلوم میشود نماز اگر درست برگزار شود و احکام و شرایط ظاهری و باطنی آن مراعات شود جامعه به طرف صلاح میرود» (قرائتی، 1374: 82-81).

«خدای تعالی، در سورة عنکبوت پیغمبر اکرم (ص) را برای آن‌که بتواند امّت خویش را به صلاح آرد و از گناهان مصیبت‌باری که پیشینیان مرتکب شده‌اند، دور نگه دارد و اجتماعی متفاوت با جوامع پیشین تربیت کند، طیّ دو فرمان، خطّ مشی کلّی و جامعی را فراروی وی قرار می‌دهد. فرمان اوّل، برخواندن وی بر مردم و آشنا کردن آنان با کتاب خداست و فرمان دوم، برپا داشتن نماز در میان مردم» (راشدی، 1378: 170).

«در روایات بسیاری اظهار امیدورای شده که نمازخوان اگر مبتلا به فساد اخلاقی باشد کمکم تحت تأثیر معنویت نماز اصلاح میگردد و این دو (نماز و فساد اخلاقی) با هم در ادامه قابل جمع نیستند. در روایتی در این رابطه چنین میخوانیم:”جوانی از انصار که در صف جماعت با پیامبر نماز میخواند مبتلا به فساد اخلاق بود. یارانِ پیامبر با شنیدن این آیه که خداوند متعال میفرماید نماز انسان رااز فحشاء و منکر باز میدارد. خدمت حضرت، حال این جوان را گزارش کردند که. ..؟ حضرت فرمودند: «اِنَّ صلاتهُ تَنهاهُ یَوماً ما» یعنی: ”بالاخره در آینده نماز روی او تأثیر میگذارد و او را اصلاح میکند. و دیری نپائید که این جوان توبه کرد و اصلاح شد» (بحارالانوار، 82/198)» (روانطلب، 1375: 88-87) و حضرت امام خمینی(ره) چه نیکو فرموده است که: ”اکثر پروندههای جرم و جنابت در دادگاهها مربوط به تارک نماز است.»

«شیطان، مردم را از اطاعت پروردگار به اطاعت خود می‌خواند امّا نماز آنان را به فطرت اصلی‌شان سوق می‌دهد. از این روی، نماز،‌ موجب افسرده گشتن شیطانهاست. دور کردن شیطان؛ یعنی نزدیک کردن انسان به ساحت قدس پروردگار و نهی از منکرات و امر به معروفات، و هر عبادتی که دارای این ویژگی باشد، اهمیّت ویژه‌ای دارد» (راشدی، 1378: 170).

نمازهای مرتب انسان را در برابر حوادث تلخ و شیرین بیمه میکند

«در سوره معارج میخوانیم: انسان در برابر تلخیها و شرور بیصبر است و در برابر لذتها و خوبیها تنگنظر و بخیل، مگر نمازگزارانی که نسبت به انجام آن همیشه مراقبند: «اذا مسّه الشّر جزوعاً و اذا مسّه الخیر منوعاً الاّ المصلین الذینهم (سورۀ معارج، آیه 20 تا 23)

ارتباط دائمی با قدرت بینهایت او به انسان قدرت میدهد و روحیه توکّل را بالا برده و انسان را موجودی شکستناپذیر قرار میدهد»

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)